Niel Van Meeuwen Kessels & Smit, The Learning Company

Niel Van Meeuwen

About

Organisaties, teams en mensen ondersteunen om zich met behulp van social media en andere technologie te ontwikkelen, is een focus in mijn werk. Thema’s als organisatieontwikkeling, teamontwikkeling, organisatieklimaat zijn daar direct mee verbonden. Vooral heb ik een grote interesse in leer- en veranderprocessen en ga ik graag aan de slag met innovatieve werk- en leervormen, liefst als creatief ontwerper. ‘Net iets anders doen dan wat mensen verwachten’, dat prikkelt hen, maakt hen nieuwsgierig. Die nieuwsgierigheid is een krachtige motor voor leren en ontwikkelen, en vooral voor plezier op de werkplek.

Technologie inzetten om het leren te verrijken, dat spreekt mij enorm aan. Multimedia, beelden, virtueel en digitaal contact, web 2.0., van al die mogelijkheden maak ik gebruik in mijn werk. Wat ik ook spannend vind is het gebruik van spel- en experimentele werkvormen om ervaringen te creëren waarvan geleerd kan worden. Duurzaam leren start immers uit een intense ervaring. Een experimentele of spelsituatie voorziet in dergelijke ervaringen; mensen staan daarin anders in een leervraagstuk en gaan van daaruit onderzoeken, experimenteren, ontdekken.

Graag wil ik mij in de toekomst nog meer toeleggen op de verbinding tussen leren-technologie, en leren-spel. Door dit in verbinding te doen met collega’s en klanten leren we veel van elkaar en kunnen we steeds blijven vernieuwen.

Mijn passie voor leer- en veranderingsprocessen heb ik gevonden tijdens mijn jarenlange engagement als vrijwilliger in de kadervorming van het jeugdwerk, en later in mijn studie als sociaal pedagoog aan de K.U. Leuven, waar ik ook mijn academische lerarenopleiding doorliep. Sinds 2008 ben ik verbonden aan Kessels & Smit, The Learning Company in België en in 2009 maakte ik de overstap naar het ondernemerschap.

3 Responses to About

  1. Geachte heer van Meeuwen,

    Komende vrijdag volg ik het programma van de MLI van Stoas Hogeschool in Ede. Ik ben benieuwd naar uw college.
    Daarnaast heb ik ook een vraag waar ik me wel enigszins zorgen over maak.

    In het onderwijs wordt steeds meer gebruik gemaakt van Social Media. Lerenden zoeken naar informatie en binnen het compententiegericht onderwijs krijgen lerenden steeds meer taken om kennis te zoeken. Vaak in combinatie met opdrachten c.q. deeltaken.
    Hoe kun je voorkomen, dat lerenden ‘vervuilde’kennis binnenhalen? Met vervuilde kennis bedoel ik hier kennis die niet geverifieerd kan worden op waarheid en betrouwbaarheid.

    Wat ik vaak merk is, dat lerenden dan die kennis klakkeloos overnemen in hun taken. Dat groeit vervolgens uit tot ver vervormde kennis die op een gegeven moment geheel onbetrouwbaar wordt. Graag zou ik hierover informatie krijgen aanstaande vrijdag.

    Ik ben daarom ook wel kritisch op het gebruik van social media in het onderwijs. Het wordt te snel ingezet als doel en niet als hulpmiddel.

    Tot vrijdag.

    groet,

    Joan van den Elsen
    trainer PTC+
    deelnemer 2e jaars Master Leren & Innoveren
    Stoas Hogeschool

    • Beste Joan,

      Bedankt voor je fijne bericht. Ik kijk er in ieder geval naar uit om vrijdag samen aan de slag te gaan. Graag maak ik ook plaats in onze bijeenkomst om het over die vragen te hebben. Er zit namelijk heel veel achter die vraag: ze wordt gesteld vanuit opvattingen over leren en wat goed onderwijs is, over wat bruikbare informatie en minder bruikbaar is, maar ook over de rol van een leerkracht bij het ondersteunen van leerlingen in het omgaan met die informatie (en dus met social media).
      Graag ga ik daarover met jullie in gesprek om dit te onderzoeken en van daaruit te ontwerpen hoe we social media kunnen inzetten in ons eigen leren, maar ook in het leren van anderen.
      Nogmaals bedankt om dit via deze ‘social-media-weg’ op de kaart te zetten.

      Groeten,

      Niel

  2. Dag Niel,

    Toch nog een vervolgvraagje.
    Hoe kun je social media intern optimaal organiseren en implementeren? Zijn er modellen en onderzoeken hierover die aangeven welke strategie mogelijk is. Het zal uiteraard afhankelijk zijn van de mate en complexiteit van de vorm en de media, maar toch wil ik hier meer over weten.

    groet,

    Joan .

Leave a Reply to Niel Van Meeuwen Cancel reply

Tags
Over de Auteur

Name: Niel

Web Site: http://www.nielvanmeeuwen.be

Bio: Social Media, Knowledge Work, Learning and Development, Organization 2.0, Appreciative Inquiry, Creative Designer, Kessels & Smit, The Learning Company