Niel Van Meeuwen Kessels & Smit, The Learning Company

Niel Van Meeuwen

Publications

TitlePublication YearPlace of PublicationShort SummaryDownload
Intrapreneurship kan een bedrijf vooruit helpen2013Knack TrendsEen nieuwsgierige en enthousiaste werknemer die het aandurft de platgetreden paden in twijfel te trekken en zich in het bedrijf ondernemend opstelt met ideeën die soms moeilijk vorm te geven zijn in de bestaande bedrijfsstructuren. Dat is wat een 'intrapreneur' doet. Hoewel veel bedrijven zweren zulke werknemers te willen, behandelen ze hen vaak eerder als lastposten.Here
Classroom without Walls2012Omdat het Werkt! 11 praktijk-casussen over leren met social media‘Omdat het werkt’ is een boek over sociale media in leren, trainen en opleiden: 11 inspirerende praktijkcasussen in diverse domeinen die inderdaad laten zien dat het ‘werkt.’ En een crossanalyse van de casussen vanuit verschillende invalshoeken.
Wellicht nog meer inspirerend is dat het boek in grote mate ook tot stand kwam via sociale media. Het is het tastbare product van contentcreatie en kennisdeling van een informeel netwerk, nagenoeg compleet gebaseerd op online samenwerken, actueel, op een relatief korte termijn samengesteld en gebaseerd op vrijwillige bijdragen van auteurs, vormgever en redactie.
Here
#SocialMedia en #HNW: of waarom ‘Twitter’ meer dan ‘leuk’ is2011Tijdschrift voor Opleiden en OntwikkelenSociale media als Twitter, Facebook, Quora zijn dus niet alleen leuk of een trend. Het stelt ons in staat om op een snelle en efficiënte manier waardevolle online verbinding en te bouwen en te onderhouden. Deze toepassingen manifesteren zich bovendien ook steeds krachtiger in de manier waarop we werk organiseren, omdat we kunnen leren hoe we in toenemende mate in organisaties gaan samenwerken, communiceren en kennis gaan delen. Onze organisaties staan aan de vooravond van een spannende ontwikkeling. Dit artikel staat stil bij een aantal van deze bewegingen, waar we al volop inzitten en die steeds krachtiger worden.Here
Persoonlijke Ontwikkeling: steeds meer oog voor talent en sterktes.2011In: J. Kessels & R. Poel (red.). Handboek Human Resource Development. Houten: Spinger MediaHet ontwikkelen van organisaties en van de mensen die daarbinnen werkzaam zijn, geniet steeds meer belangstelling van zowel dienstverlenende als gemeenschappelijke zijde. De aandacht is evenwel sterk versnipperd.
'Handboek Human Resource Development' is een brede en toegankelijke wegwijzer voor lezers met uiteenlopende academische achtergronden en voorkeuren: psychologie en sociologie van arbeid en organisatie, bedrijfswetenschap, economie, opleidingskunde, personeelswetenschap, veranderkunde, organisatiekunde.
Here
Inter-Organisational
expansive learning at work.
2011In F. Dochy, D. Gijbels, M. Segers & P. Van den Bossche. Theories of Learning for the Workplace. Building blocks for training and professional development programs. Oxon: Routledge.Workplace and professional learning, lifelong learning, adult learning, learning in different contexts have become of more and more interest and now dominate all aspects of 21st century life. Learning is no longer about 'storing and recall' but 'development and flow'. Theories of Learning in the Workplace offers fascinating overviews into some of the most important theories of learning and how they are practically applied to organisational or workplace learning. With each chapter co-authored by an academic researcher and an expert in business or industry, this unique book provides practical case studies combined with thorough analysis of theories and models of learning.Here
Kenniswerk 2.02010Leren in OrganisatiesHet Nieuwe Werken, Kenniswerk 2.0. en Organisatie 2.0 zijn ontwikkelingen waar veel van verwacht wordt. Enerzijds is er de behoefte om kenniswerkers innovatiever en efficiënter te laten zijn. Anderzijds is het een reactie op de verwachtingen van een nieuwe generatie die de arbeidsmarkt betreedt. Welke impact heeft het nieuwe webtijdperk op onze informatie- en kennisprocessen? Hoe zoeken, bewerken, creëren en verspreiden we informatie en kennis, gebruikmakend van de stortvloed aan sociale toepassingen die het nieuwe web ons biedt?Here
Talent in Actie: Verbinden van Competentiemanagement en Talentontwikkeling – Opleiding & Ontwikkeling2010Opleiding & OntwikkelingWat doe je als je mensen in organisaties wilt ontwikkelen: tekorten wegwerken of talenten uitbouwen? Competentiemanagement en talentontwikkeling zijn twee paradigma’s, gebaseerd op verschillende vertrekpunten als het gaat om leren. In dit artikel maken we de verbinding.Here
Toolbox 2.02010Intellectueel Kapitaal“Anderhalf uur. Negentig minuten. Vijfduizend vierhonderd seconden. Dat is de gemiddelde tijd per dag die ik investeer in mijn web 2.0-instrumenten. Dat is gelijk aan 547,5 uur per jaar of 22,8 etmalen. Terwijl ik dit aan het opschrijven ben, schrik ik er wel even van: 6 procent van mijn leven breng ik door met social media en andere web 2.0-toepassingen. Wat maakt het zo aantrekkelijk om er zo intens mee bezig te zijn? Wat betekent het voor me?”

Ik zet in dit artikel een aantal door mij gebruikte toepassingen op een rij. Hoe gebruik ik de tool, wat is de toegevoegde waarde?
Here
Classrooms without walls2010Keynote presented at the EAPRIL 2010
conference in Lisbon
Over the last few years, the Internet has had a profound effect on the private and professional lives of European citizens, offering them an increasing number and range of opportunities for accessing information, gaining and exchanging knowledge and realising personal learning goals. Studies conducted by the Institute for Prospective Technological Studies (IPTS) suggest that the high take up of social media applications outside of formal educational settings provides new opportunities for innovating and modernising Education and Training institutions and for preparing learners for the 21st century. The advent of Web 2.0 has brought us a dazzling array of free, easy-to-use social networking technologies. These can help trainers and learning facilitators stay connected with their learners, facilitate the growth of learning communities, and help us get into the spaces between formal training events where real learning often occurs. Also, in assuming learning as an integral and inseparable aspect of social practice (Lave & Wenger) and assuming that we are moving toward a knowledge-era model of education with large-scale social networks involving complex communities and individual identity construction (Wenger), it is within complex online communities and networks where social construction of understanding, and thus learning, occurs. This keynote will provide an overview of several popular social networking sites (including Facebook, LinkedIn and Twitter) with ideas for ways of using each to support training and facilitating learning.Here
Kadervorming in het speelpleinwerk. Een onderzoek naar de
vormingsnoden van actieve jongeren in het Vlaams-­‐Brabantse speelpleinwerk.
2009K.U.LeuvenOnderzoek naar vormingsbehoeften van vrijwilligers in het Vlaams-Brabantse SpeelpleinwerkHere

Leave a Reply

Tags
Over de Auteur

Name: Niel

Web Site: http://www.nielvanmeeuwen.be

Bio: Social Media, Knowledge Work, Learning and Development, Organization 2.0, Appreciative Inquiry, Creative Designer, Kessels & Smit, The Learning Company