Niel Van Meeuwen Kessels & Smit, The Learning Company

Niel Van Meeuwen
Organiseren zonder Muren: NIP

pavement-ant-control-vancouver-bcOndertussen alweer een jaar geleden is het. Tijdens een herfstige middag in Utrecht was ik te gast bij het NIP (Nederlands Instituut van Psychologen) over de rol van sociale media in leer- en verandervraagstukken, en bij uitbreiding in organisaties. Het werd een heel fijne bijeenkomst waarin we zowel op visie-niveau als ook heel concreet een aantal inhoudelijke stappen hebben kunnen zetten. Daarom ben ik heel blij om opnieuw te gast te mogen zijn, verder bouwend op dit verhaal – een jaar verder.

De uitdaging van ‘opnieuw te gast te zijn’ bestaat erin om voldoende verder te bouwen op de inhoudelijke rode draad die we vorig jaar gezet hebben. Het risico bestaat er immers in om in herhaling te vallen of hetzelfde te zeggen in een ander jasje. Vandaar dit idee: we schrijven een blog waarin we kort samenvatten wat de boodschap was van vorig jaar en vragen de deelnemers van dit jaar – waarvan er sommige ook vorig jaar bij waren – om aan de hand van deze blog verdiepingsvragen te stellen of aan te geven waar ze nog concreet naar op zoek zijn. Dat zou mij in staat stellen om de nodige verdieping en tegelijkertijd ‘verder bouwen’ te kunnen garanderen.

Vandaar de uitnodiging om hieronder vrij te reageren: met gedachten, bedenkingen… maar ook met vragen, dingen waar je nog nieuwsgierig naar bent of cases die je graag zou willen bespreken op 27 november aanstaande. Voel je vrij om ze hieronder te posten, ik gebruik de reacties dan om mijn verhaal te maken en om de dag verder vorm te geven met ook interactieve momenten en concreet aan de slag gaan.

De centrale stelling in het verhaal dat we vorig jaar samen opbouwden, is het idee dat het bij sociale media niet om de instrumenten gaat. Het gaat niet over ‘iedereen op facebook of twitter’, het gaat niet over ‘elk leertraject zijn linkedin-groep’. Het zou met andere woorden onwijs zijn om te besluiten dat je vanaf nu – in elke leer- of veranderinterventie die je begeleidt – sociale media moet gaan inpassen. Of dat elke organisatie vanaf nu zijn social media policy op punt moet hebben. Sterker nog, als je in je huidige manier van werken zomaar sociale media integreert, zie je vaak dat het misloopt of dat je de kracht ervan niet ten volle kan benutten.

Dat komt omdat leren en kennisdeling – en bij uitbreiding: organisaties – op sociale media geënt zijn op totaal andere principes dan waarop we meer klassieke vormen van leren en organiseren baseren. Onze organisaties werken vandaag nog steeds voor een groot deel op principes als sturen, controle, beheersen, organiseren, procedures… Op zich niets mis mee, ze helpen organisaties ook vaak. Echter, daar waar meer naar innovatie – en dus leren – gevraagd wordt, zien we dat deze principes vaak belemmerend of blokkerend werken.

Op sociale media zie je deze krachtige leerprocessen en alternatieve organisatieprincipes echter heel krachtige dingen doen. Principes als invloed, transparantie, aantrekkelijkheid, tijdelijkheid… doen het heel goed op sociale media. Het zou dus zo maar kunnen dat sociale media veel meer zijn dan een verzameling aan instrumenten… Dat ze een echt andere manier zijn van leren, veranderen en organiseren. En dat ze ons heel wat kunnen vertellen en bijbrengen over hoe dat dan in ons werk en in onze organisaties kan gaan slagen.

En net dat standpunt maakt het moeilijk om sociale media zomaar te integreren in onze organisaties en/of onze leerinterventies. Omdat ze met name spanning bieden op de principes die we vandaag hanteren. Daar dagen ze ons op uit… Daar ervaren we de kracht en tegelijkertijd de last van sociale media. Het gaat dus niet over het binnenbrengen van sociale media in onze huidige manier van werken. Het gaat erover dat we sociale media ‘volledig’ omarmen en dus ook op principe-niveau beweging brengen in hoe we kijken naar leren en organiseren. En dat blijkt niet altijd eenvoudig…

4 Responses to Organiseren zonder Muren: NIP

  1. Menno says:

    Beste Niel,

    Ik ben benieuwd naar de bijeenkomst, maar op dit moment nog op zoek naar de rode draad van het verhaal en hetgeen ik dus kan verwachten.

    Sociale media in leer- en verandervraagstukken. Van wie? De organisatie? De medewerker? De cliënt en/of van mijzelf? En bij welke vraagstukken? En hoe dan?
    Bij ‘de uitbreiding in organisaties’ vraag ik mij af: Kennis? Fysieke ruimte? Nieuwe medewerkers?

    Graag zou ik tijdens deze dag horen over concrete voorbeelden t.a.v. doelgroepen, vraagstukken, aanpak en de resultaten.

    Privacy en de eeuwigheid van je sporen op internet zijn vaak gehoorde bedenkingen bij het gebruik van soaciale media, zeker als je in bepaalde functies (o.a. psycholoog) werkzaam bent.
    Hoe hiermee om te gaan is dan ook mijn vraag.

    Met de tekst die ik nu lees vliegen mijn gedachten nog alle kanten op. Ik hoop volgende week zacht te landen…

    Groet
    Menno

  2. Een vraagstuk waar ik mee worstel is het spanningsveld rondom vertrouwelijkheid. Ik werk namelijk vaak in vertrouwelijke settings, als vertrouwenspersoon of integriteitsfunctionaris. Ik durf vaak niet te reageren op berichten omdat ik denk dat mijn eigen mening op social media een risico vormt. Info zou verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden of anonimiteit zou in gevaar kunnen komen.

  3. Gert Reedijk says:

    Hallo-Niel.
    Fijn dat er een vervolg komt op vorig jaar. Ik heb toen met veel belangstelling naar je geluisterd. En ook al het een en ander in praktijk gebracht. Zo heb ik mijn Twitter profiel aangescherpt. Reageerde ik vroeger op alles waarover ik een mening had, nu beperk ik mij hier hoofdzakelijk tot GGZ zaken. Ik heb een psychotherapiepraktijk, ik heb een mening over de gezondheidszorg en die ventileer ik op Twitter. Dat leverde me een zeer select aantal volgers op die allen in of rond de GGZ werkzaam zijn. Waardoor mijn informatie binnen dat veld zeer tijdig en zeer accuraat is.
    Plannen voor de toekomst zijn tweeledig: allereerst wil ik op Facebook mini blogs gaan plaatsen over praktijkzaken. Tot nu toe was het uitsluitend een privé medium voor mij. Maar reclame krijgt op Facebook steeds meer een plek en ik wil de praktijk ook hier positioneren op een originele manier.
    Ten tweede wil ik vorm gaan geven aan e-health. Om te beginnen door mijn praktijk website (www.reedijkpsychologen.nl) te voorzien van een Skypemogelijkheid. Zo dat er buiten de gewone zittingen een mogelijkheid is tot face to face contact. Ook is dus iets waarover moet worden nagedacht hoe precies.
    Tot donderdag aanstaande. Gert Reedijk.

  4. Silke en Bart says:

    Ha Niel,

    Vanuit onze organisatie, HRD Group, zijn wij benieuwd of en hoe social media een toegevoegde waarde kan zijn binnen onze off en online leergangen. Momenteel maken we leergangen waarin gebruik wordt gemaakt van een discussion centre om interactie aan te moedigen, maar we vragen ons af of er meer te behalen is wanneer wij meer gebruik gaan maken van social media.
    Ook vragen we aan deelnemers van trainingen om leerdoelen via twitter aan ons bekend te maken, helaas is de participatie hieraan zeer gering. Men verkiest om dit afgeschermd te doen waardoor de door jou genoemde principes van social media niet tot uiting komen. Hoe pakken we dit aan?

    Tot donderdag
    Bart en Silke

Leave a Reply to Silke en Bart Cancel reply

Tags
Over de Auteur

Name: Niel

Web Site: http://www.nielvanmeeuwen.be

Bio: Social Media, Knowledge Work, Learning and Development, Organization 2.0, Appreciative Inquiry, Creative Designer, Kessels & Smit, The Learning Company