Niel Van Meeuwen Kessels & Smit, The Learning Company

Niel Van Meeuwen
Over Social Media en Betrokkenheid

De snelste quiz ter wereld, #sytycd, #BeGotTalent, #koppentv, The Spiral… Het is ongelooflijk om vandaag te zien hoeveel TV-programma’s apps en sociale media inzetten om het kijkplezier van en de interactie met de kijker te verhogen. Toegegeven, de app van ‘de snelste quiz ter wereld’ zorgt dan wel voor extra kijkers tijdens de reclame, het blijft slim gezien voor een commerciële zender. Maar toch… het doet toch iets, al die apps en sociale media verbinden met TV.

Ik merk dat het mij vooral heel wat betrokkenheid oplevert. Bij een reportage ‘Iedereen Aanrader‘ op Koppen vorige week tweette ik er lustig op los met enkele believers en non-believers. Het deed me deugd om hierover in gesprek te gaan, bevraagd te worden, opnieuw terug te bevragen en tot genuanceerde antwoorden te komen. Ik merk dat ik begin ‘uit te kijken’ naar de reclame wanneer de app van ‘de snelste quiz ter wereld’ openstaat en dat ik het fantastisch vind om samen met mijn vrouw de quiz in te vullen. En ik vind het fantastisch om ‘The Spiral’ te volgen en te zien wat voor dynamiek er ontstaat als mensen dit thuis gaan meespelen en erover in gesprek gaan met dochters, zonen en toogvrienden.

In ieder geval, het doet iets met de verbinding die ik heb met de programma’s en de zenders waarop ze uitgezonden worden. Ik vind het geweldig om de slimste mens ter wereld te kijken, ook al vertikte ik het op voorhand omwille van de reclameblokken. En naar Koppen kijk ik nu wekelijks vanuit het idee dat het mij weer slimmer gaat maken, en waardevolle online gesprekken gaat opleveren.

Daar zit voor organisaties toch ook nog veel te winnen, denk ik. In interactie gaan met werknemers, apps en social media gebruiken om samen de organisatie van de toekomst te bouwen. Betrokkenheid stimuleren, of beter: verleiden tot betrokkenheid. Stel je even voor wat het met de verbinding tussen jouw organisatie en jezelf kan doen?

Leave a Reply

Tags
Over de Auteur

Name: Niel

Web Site: http://www.nielvanmeeuwen.be

Bio: Social Media, Knowledge Work, Learning and Development, Organization 2.0, Appreciative Inquiry, Creative Designer, Kessels & Smit, The Learning Company