Niel Van Meeuwen Kessels & Smit, The Learning Company

Niel Van Meeuwen
De ongelooflijke kracht van Twitter #pp11

Pukkelpop 2011 kondigde zich aan als de hoogmis van het festivalseizoen. Sneller uitverkocht dan ooit te voren, met kleppers als Foo Fighters en Eminem. Zelfs de zon stond donderdagmiddag hoog aan de hemel boven de wei van Kiewit. Tot een hevig onweer in een mum van tijd de wei herschiep in een enorm slagveld en daarbij heel wat slachtoffers maakte. Deze dramatische gebeurtenis toonde echter ook op een krachtige manier waar sociale media zoals twitter en facebook toe in staat zijn. Doordat de mobiele verbinding met de festivalgangers al heel snel overbelast werd, zochten heel wat mensen via twitter contact met vrienden en kennissen via de #ppok. Zo bereikten ook de eerste geruststellende berichten de families van diegene die ongedeerd waren. Er werden zelfs speciale twitter-accounts opgericht om deze tweets te verzamelen en te RT’en.

Daarnaast begonnen heel wat buurtbewoners via de hashtag #hasselthelpt en #ppshelter hulp aan te bieden door hun internet open te stellen, een douche met propere en droge kleren aan te bieden, een bed te voorzien en voor eten te zorgen. Er zijn zelfs heel wat mensen die aanbieden familie of vrienden te contacteren van diegene die geen gsm-verbinding heeft maar wel op twitter de naam + telefoonnummer kan doorgeven.  Het gebaar van de buurtbewoners werd al snel gevolgd door andere twitter-gebruikers uit Antwerpen, Gent, Leuven… die op hun beurt een lift met de auto aanboden en/of voor gestrande festivalgangers in die steden ook opvang voorzagen.

Ook het Radisson Blu Hotel in Hasselt stelde een vergaderzaal met 200 slaapplaatsen beschikbaar. De kantoren van Mobile Vikings, de gsmoperator die ijvert voor het recht op mobiel internet, werden omgevormd tot een droge slaapplek. Ook de grenslandhallen en de campus van KHLimburg openen hun deuren om de kletsnatte festivalgangers op te vangen. De hulp via #hasselthelpt stroomt toe op twitter en ondertussen werd ook de niet-officiële meldpuntpagina Pukkelpop Safehouse op poten gezet, waar ongedeerde festivalgangers konden aangeven dat ze ok waren.

De reactie op deze solidariteit via twitter was enorm. Iedereen waardeert de inspanningen van alle twitter-gebruikers (of ze nu reeds op twitter waren, dan wel een nieuw account aanmaakten speciaal voor #hasselthelpt) en helpt elkaar op twitter bij de juiste personen te krijgen. Het is ongelooflijk wat twitter gisteren heeft laten zien, waartoe het in staat is… Hopelijk wordt er een vervolg gegeven aan deze dramatische gebeurtenis en nemen beleidsmakers en hulpdiensten deze voorbeelden van de kracht van sociale media en buurtbewoners mee in hun nu al schitterende werk tijdens rampen.

5 Responses to De ongelooflijke kracht van Twitter #pp11

  1. Bjorn Paree says:

    Mooi beschreven,

  2. Dit is niet de kracht van twitter of sociale media! Het is het inzicht van de “moderne” mens om beschikbare tools daadkrachtig in te zetten.

    Vergeet niet dat de techniek slecht het platform is, niet de boodschap!

    • Beste Ebo,

      Bedankt voor je waardevolle reactie. Fijn dat je dit eraan toevoegt. Het is inderdaad zo dat sociale media de instrumenten zijn die thema’s als solidariteit zo duidelijk laten zien, en dit op een schaal die we tevoren nooit kenden of tegen een snelheid die fenomenaal is. Het gaat hem dus inderdaad over de techniek die op een slimme manier aangewend wordt.

      Niel

  3. Beste Niel

    Positief artikel over de kracht van Twitter. Mensen vonden mekaar via het medium en dat is goed.

    Twitter wordt nu ook serieus genomen. Het zal als één van de mogelijke media voor crisiscommunicatie aangewend worden, naast crisiswebsites en klassieke media. Meer en meer bedrijven en organisaties stellen mensen vrij om sociale media te monitoren, accounts aan te maken en de dialoog aan te gaan met mensen. Een positieve evolutie!

    Paul

  4. Matthias Reygel says:

    “Vergeet niet dat de techniek slecht het platform is, niet de boodschap!” Hier ga ik niet helemaal mee akkoord.

    “The medium is the message.” Dezelfde boodschap had met een ander medium nooit deze impact gehad. De kracht van twitter en andere sociale media is dus zeker niet te onderschatten… Uiteraard speelt het inzicht van de moderne mens ook een grote rol, daar heb je groot gelijk in.

Leave a Reply

Tags
Over de Auteur

Name: Niel

Web Site: http://www.nielvanmeeuwen.be

Bio: Social Media, Knowledge Work, Learning and Development, Organization 2.0, Appreciative Inquiry, Creative Designer, Kessels & Smit, The Learning Company