Niel Van Meeuwen Kessels & Smit, The Learning Company

Niel Van Meeuwen
En wat met misbruik 2.0?

Bij heel wat bedrijven zie ik de laatste tijd weer de klassieke ‘angst voor misbruik’ opduiken, telkens nieuwe media hun weg vinden naar de werkvloer. Bij de introductie van telefoon was er de vrees dat medewerkers constant zouden bellen voor privé-doeleinden; bij de opkomst van internet dat mensen hun tijd op het werk zouden verdoen met surfen en bij de implementatie van e-mail dat vertrouwelijke informatie zou gelekt worden. Dezelfde angst of afkeer zien we tegenover nieuwe sociale media. ‘Mijn mensen gaan de hele dag met hun vrienden chatten’, ‘als ze op facebook zitten, zijn ze niet met hun werk bezig en daar betalen we ze toch voor…’. Jaren lang hebben we dit soort ‘angsten’ weten te ‘coveren’ met protocollen, regels en afspraken. En zo ontstaan ook vandaag de eerste social media managers, social media policies en aangepaste firewalls die tijdsregistratie doen op facebook. Zo zijn we er vandaag zelfs al in geslaagd om enkele social media toepassingen om te bouwen tot controleerbare instrumenten, denk maar aan Yammer. Medewerkers hebben echter geen sociale media nodig om hun tijd te verdoen.

Het is nogal makkelijk sociale netwerken weg te zetten als kletsmachines waarmee werknemers kostbare werktijd verdoen. Steeds meer zien we mooie voorbeelden hoe mensen sociale media gebruiken om krachtige dingen in hun werk te doen: netwerk bouwen, waardevolle verbindingen aangaan, samenwerking tussen verschillende sectoren opzetten, innovatieve ideeën bedenken met tweeps… Het is inderdaad waar dat een medewerker die op facebook zit, niet bezig is met de taken die opgelijst staan in zijn takenlijst. En in die zin is hij dus niet bezig met ‘zijn werk’ te doen. Zolang we als organisaties blijven sturen op ‘hoe’ werknemers hun werk moeten inrichten door een enorme hoeveelheid aan competentieprofielen, takenpaketten… uit te schrijven, zijn we niet in staat ruimte te geven voor echte en krachtige kennisproductieve processen. Het komt er dan ook op aan werknemers te vertrouwen en hen vrijheid te geven over ‘hoe’ ze hun werk willen inrichten. En ga dan vooral sturen en feedback geven op wat het werk moet opleveren: op resultaten. Op die manier creëer je condities die nodig zijn om kennisproductieve processen vorm te geven.

2 Responses to En wat met misbruik 2.0?

  1. Ans Grotendorst says:

    Goeie blog, Niel! Ook iets voor K&S Café!

  2. leen says:

    door sites te blokkeren, is het zoeken naar nuttige info zeer tijdrovend. Het controleren van wie op welke site zit via persoonlijke inlogsysthemen maakt dat afmelden en opnieuw inloggen de tijd vraagt waarop je anders je info al lang zou gevonden hebben. Wie verliest er dan tijd?

Leave a Reply

Tags
Over de Auteur

Name: Niel

Web Site: http://www.nielvanmeeuwen.be

Bio: Social Media, Knowledge Work, Learning and Development, Organization 2.0, Appreciative Inquiry, Creative Designer, Kessels & Smit, The Learning Company