Niel Van Meeuwen Kessels & Smit, The Learning Company

Niel Van Meeuwen
Ik volg jou, Volg jij mij?

Over elkaar ‘virtueel’ volgen en inspireren
‘Leren en werken in gezelschap!’ is voor mij zowat de belangrijkste waarde binnen Kessels & Smit, The Learning Company. Het geeft me steeds weer energie om samen met collega’s projecten op te zetten, workshops te begeleiden, artikels te schrijven, aan intervisie te doen en nog vele andere dingen. Het gevoel van samen met anderen verandering en beweging in de wereld te ondersteunen, maakt dat we als K&S zulke mooie dingen kunnen verwezenlijken. Het maakt realisaties mogelijk die je alleen niet zou kunnen. Door het verbinden van talent, passie en kennis van verschillende collega’s verleid je elkaar steeds weer het beste van jezelf te geven, elke dag van de week. En net dat maakt veel mooie projecten mogelijk.

Samenwerking ontstaat echter niet zomaar, het vergt veel van jezelf en je collega’s. Het vraagt om elke keer weer aantrekkelijk te zijn voor elkaar, om elke keer weer te kiezen voor waar je goed in bent. Het vraagt een verbinding op hoe we naar ons werk en ons leren kijken, een basis van gedeelde principes, waarden en normen. Het vraagt om contact maken, elkaar vinden, informeren, meedenken met elkaar. Wat ik daarbij heel leuk vind, is dat dit ‘contact maken’ en ‘samenwerken’ binnen K&S zich, naast de dagdagelijkse telefoontjes en ontmoetingen, ook in verschillende virtuele ruimtes begint af te spelen. Meer en meer vinden wij als K&S collega’s op twitter, facebook, Yammer, Youtube, Hyves, Ning, en nog vele andere digitale platformen. Op die manier ontstaat er voor mij een nieuwe waarde bij Kessels & Smit, naast diegene waar deze column mee begon. Het gaat hem meer en meer over ‘Leren en werken in (virtueel) gezelschap. En daarbij vinden we niet alleen collega’s, maar ook klanten en andere personen uit ons persoonlijk en organisatienetwerk. Een trend die de komende jaren alleen maar zal toenemen: online ontmoetingen binnen Kessels & Smit, The Learning Company worden ook heel belangrijk.

Het belang van Online Communiceren
Online samenwerken en communiceren is een opkomend fenomeen. Communiceren in berichtjes van maximaal 140 tekens slaat aan. Twitter is de afgelopen maanden met 343% gegroeid. De begin 2007 gelanceerde dienst is daarmee het snelst groeiende sociale netwerk ooit. Iedereen met korte berichten op de hoogte houden van wat je aan het doen bent, of wat je denkt, spreekt niet alleen de avant-garde van het internet aan. Naast de heavy users die twitter de eerste maanden na de lancering al druk gebruikten, ontdekken nu ook meer bedrijven en onderwijsorganisaties deze dienst. Twitter kent inmiddels ook al enkele klonen, bedoeld voor interne communicatie op bedrijfsnetwerken of tussen besloten groepen collega’s (vb. Yammer, Blue Twit).

Ook bij Kessels & Smit hebben heel wat collega’s de weg gevonden naar Twitter. Collega’s tweeten er over leuke opdrachten en afspraken, delen er interessante artikels over ons vakgebied en vertellen elkaar soms wat ze die avond gaan eten. Door interessante vraagstukken van klanten te delen, kunnen ook andere collega’s meedenken over krachtige interventies of waardevolle tips geven voor literatuur of websites waar je meer over een bepaald vraagstuk kan te weten komen. Op die manier blijf je betrokken op elkaars werk, wat in een virtuele netwerkorganisatie als de onze, waar iedereen zich zelden in hetzelfde gebouw bevindt, enorm waardevol is. In een netwerkorganisatie van een groep mensen die zich verbinden aan een bepaalde visie op werk en leren, wordt het steeds belangrijker om met gebruik van social media elkaar in een open veld te ontmoeten. Op die manier blijven we in staat om als gezelschap te co-creëren, betrokken te blijven op elkaar en van daaruit mooie dingen in de wereld te zetten.

Waar gaat het dan over?
Laat ons even een voorbeeld noemen om aan te tonen waar het dan over gaat. Ik neem jullie graag mee enkele voorbeelden die enkele dagen geleden plaats vond.Vele van onze collega’s delen op twitter interessante blogberichten, artikels en presentaties. Dit doen ze door een kerngedachte te tweeten, samen met een link naar het volledige artikel. Ook eigen presentaties en artikels worden op die manier gedeeld. Op die manier kunnen we uitwisselen over het werk waar we mee bezig zijn.

@BertSmits Presentatie die ik net gaf: How to make idea’s stick? http://prezi.com/d5t8sriqbvoe/how-to-make-ideas-stick/
@kempvg Is reading the five dysfunctions of a team by Patrick Lencioni. A fable about teams and hope to make progression on value levels.
@tjip Mooie blog over de geschiedenis van kennismanagement van Nancy Dixon, met wie ik 3 weken geleden nog gewerkt heb. http://bit.ly/97GUTV
@nielvanmeeuwen Why companies watch your every Facebook, Youtube, Twitter move http://l.mp/cUQXkU

Via twitter houden verschillende collega’s elkaar op de hoogte over waar ze die dag naartoe gaan en aan welke projecten ze werken. Op die manier wordt via twitter heel wat betrokkenheid gecreëerd op elkaar werk.

@PhBailleur Day 2 in my Organisational Acupuncture workshop. Lots of ideas pop-up to write about… Maybe I should start.
@markturpin Planning now with @andreavdmerwe for field visits to Zimbabwe and Zambia as part of our work in the HIV and AIDS sector.
@pjvanwijngaarde Interviews with participants of new management program. Surprised by their reaction: “1st time I’m involved in the design of a program.
@tjip @pjvanwijgaarde Hoe is het geweest?
@MaraSpruyt Onderweg naar Rotterdam voor hele dag gesprekken met docenten hoe ze hun nieuwsgierigheid in hun werk inzetten. Ben nieuwsgierig!
@msplitt Had a nice talk with my colleague @kempvg in Berlin.
@andreavdmerwe Just finished a yearlong project with Stop Aids Now! Developing Facilitator’s toolkit for communities in Kenya. Quite proud of end product.

Daarnaast worden ook vragen waar wij als Kessels & Smit mee te maken krijgen, via twitter de wereld ingeschoten. Op die manier kunnen we elkaar helpen en ondersteunen en kunnen ook onze klanten en andere geïnteresseerden mee bouwen aan wat we graag willen verwezenlijken…

@kempvg Bezig met het ontwikkelen van een leertraject voor vakgenoten en managers: #waarderendfaciliteren. Wat hoort daarin zeker thuis?
@erikdeen Hoe lerend is de dagelijkse werksituatie? En hoe helpt dat bij inzetbaarheid? #hrdbij
@eefjeteeuwisse What are taboos in your organization? The things you can’t talk about…
@maliebaan45 Waar werk jij tijdens de week van het nieuwe werken?

Natuurlijk is het ook fijn elkaar op de hoogte te houden van dingen die niet direct met ons werk te maken hebben. Alledaagse dingen die we tegenkomen, dingen die we grappig of leuke vinden, dingen die ons bijblijven. Door deze met elkaar te delen, verbind je weer wat dichter met elkaar.

@AartGoedhart Aan het einde van de vijfde baan van #schiphol staat een ontruimde #747 van #southernair. #watisergaande?
@marielrondeel Ga zo de nieuwe MTB route op Twickel uitproberen. Het is werkelijk prachtig weer voor een fietstocht.
@samvanlonden zo volleybaltraining geven aan de mini’s @ sporthal.

Wat valt op?
Wat valt op als je deze voorbeelden bekijkt? Wat zijn gedachten? Wel, een eerste terechte bedenking is dat deze tweets redelijk ‘los’ staan van elkaar. Je ziet in deze voorbeelden nauwelijks dat er geantwoord wordt op een tweet van een collega. Dit roept dan ook vragen op als: Wat heb je nu aan twitter? Je gaat op die manier toch geen dialoog aan? Je ontwikkelt op die manier toch geen nieuwe kennis? En dit zijn allemaal terechte vragen, waar ik graag drie duidingen bij geef. De eerste duiding gaat over de opzoekbaarheid van dergelijke online conversaties op het platform Twitter. Conversaties waar je zelf deel van uitmaakt zijn heel eenvoudig terug te vinden via je eigen twitter-account. Conversaties tussen collega’s zijn eenvoudig te volgen op het moment dat ze gebeuren, ze daarna terugvinden is echter niet eenvoudig. Maar het wil niet zeggen dat ze niet gebeuren, er gebeuren heel wat waardevolle contacten op Twitter.

Een tweede duiding kan er uit bestaan dat andere social media platformen hiervoor veel beter geschikt zijn. Als het gaat over kennisontwikkeling, zijn blogplatforms met mogelijkheid tot reageren een uiterst geschikt medium. Daarvoor leent Twitter zich minder.

Een derde duiding is voor mij het meest krachtig als je deze terechte bemerkingen combineert met waar ik mee begonnen ben in deze column. De voorbeelden hier opgenomen tonen voor mij heel veel overeenkomst met de wijze waarop je met dierbaren contact hebt. Zeg je ’s avonds in de zetel tegen je vrouw ook niet wat je die dag hebt meegemaakt? Stel je aan je kinderen ook niet vaak de vraag ‘hoe was het op school vandaag’? Bel je één van je grootouders niet eens op om te horen ‘hoe het met ze gaat?’ Van je dierbaren wil je vaak ook even weten wat iemand doet of waar iemand is. In een lerend gezelschap met dierbare collega’s lijkt me dit niet anders te zijn, en net dat maakt het contact via twitter zo sterk.

Het is fijn om te zien hoe twitter en andere sociale media een steeds grotere rol beginnen te spelen in ons gezelschap. Het helpt ons steeds meer om elkaar te vinden, elkaar te informeren, met elkaar mee te denken en elkaar te ondersteunen. En het is net dat, wat ons als organisatie heel sterk maakt. Het zal het dagelijkse contact nooit vervangen, het zal het vooral verrijken. Diepgaand online contact kan alleen maar online bestaan, als het ook offline gevoed wordt. Een combinatie van offline contact en online contact werkt dan alleen maar meer verbindend. En het zal steeds meer onderdeel worden van de manier waarop we met elkaar leren en werken.

Leave a Reply

Tags
Over de Auteur

Name: Niel

Web Site: http://www.nielvanmeeuwen.be

Bio: Social Media, Knowledge Work, Learning and Development, Organization 2.0, Appreciative Inquiry, Creative Designer, Kessels & Smit, The Learning Company