Niel Van Meeuwen Kessels & Smit, The Learning Company

Niel Van Meeuwen
Social Media inzetten moet vooral plezierig zijn…

Ik kom de laatste weken in heel wat organisaties die aan de slag willen gaan met sociale media. Op de vraag wat ze er dan precies willen uithalen komt vaak geen of een onduidelijk antwoord. Het heeft vaak iets met communicatie, kennisdeling, of leren te maken als het gaat over intern gebruik en met zichtbaarheid of dialoog met professionals rondom ons als je naar extern gebruik kijkt. Ondanks dat het op voorhand niet zeker weten wat je eruit wil halen voor velen een obstakel lijkt om met sociale media aan de slag te gaan, vind ik het vaak een zegen. Sociale media laten zich immers vaak alleen maar uitleggen of tonen hun toegevoegde waarde op het moment dat je er mee gaat experimenteren en van daaruit kan bijsturen. Een organisatie die bij mij met de vraag komt als ‘we willen er iets mee’, komt met een goede ingesteldheid aan de start.

Wanneer je dan in gesprek gaat over wat er nodig is om te gaan experimenteren, dienen zich vaak hardnekkige veronderstelling over sociale media aan: ‘dan moeten wij vanaf morgen allemaal gaan twitteren…’ of ‘alle informele dingen mogen dan niet meer via de mail’ of nog ‘moeten we dan geen strategie maken over wat wel en niet kan met facebook…’. Stuk voor stuk zijn dit zeer herkenbare gedachten die mensen hebben wanneer je samen experimenten gaat opzetten rond sociale media. Het komt er dan ook op aan om niet van vandaag op morgen een organisatie te worden die sociale media ten volle inzet om zijn werking te verbeteren. Het gaat er vaak om met een klein groepje te beginnen en je experiment zo aantrekkelijk te maken dat andere collega’s niet anders kunnen dan enthousiast te zijn om mee te doen.

De vraag ‘wat zou het voor jou leuk maken om aan een social media experiment deel te nemen?’ is daarin dus een cruciale vraag. Maak social media inzetten in je organisatie leuk. Vat het op als een soort van spel. Bij wijze van voorbeeld: een organisatie die ik aan het begeleiden ben, heeft een wel heel fijn experiment opgezet. Het experiment bestaat erin om op 5 weken tijd iedereen op Yammer te krijgen, die ze daarvoor speciaal hadden aangemaakt. Ze zagen deze uitdaging als een spel dat ze niet konden verliezen. Maar de uitdaging bestond er ook in om niemand expliciet uit te nodigen om mee te komen doen. Collega’s moesten zelf met de vraag komen om aan te sluiten.

Daartoe is dit groepje speelvogels elkaar ‘toevallig’ beginnen tegenkomen in de gang om ‘toevallig’ op een heel luide manier te vertellen hoe fijn het wel niet was dat iemand een grapje had gedeeld op Yammer. De bureaus van collega’s die uitkwamen op dat stuk van de gang werden opeens geprikkeld door Yammer en zijn daartoe hun collega’s gaan aanspreken: wat is dat? Hoe werkt dat? Kan ik erbij?… Op 5 weken tijd is elke collega lid geworden van de Yammer-applicatie en staat iedereen in rechtstreeks contact met elkaar over het werk. Dit zorgt niet alleen voor veel betrokkenheid en uitwisseling over elkaars takenpakket, maar deed daarnaast het interne mailverkeer met 80% verminderen… En wie droomt er nu niet van een minder volle mailbox…

3 Responses to Social Media inzetten moet vooral plezierig zijn…

  1. Mélanie Velghe says:

    Leuk idee!

  2. En waar kunnen we die kussentjes bestellen? :)

Leave a Reply

Tags
Over de Auteur

Name: Niel

Web Site: http://www.nielvanmeeuwen.be

Bio: Social Media, Knowledge Work, Learning and Development, Organization 2.0, Appreciative Inquiry, Creative Designer, Kessels & Smit, The Learning Company