Niel Van Meeuwen Kessels & Smit, The Learning Company

Niel Van Meeuwen
Intranet versus Social Media: Levensvatbaar?

Na enkele jaren kunnen we wel stellen dat het intranet de hoge verwachtingen die het creëerde, niet heeft kunnen waarmaken. Het heeft zijn plaats als waardevol instrument voor kennismanagement, interne communicatie en informatie-uitwisseling niet kunnen veroveren binnen organisaties. Veel intranetten zijn immers opgebouwd volgens de interne structuren van de organisatie en houden te weinig rekening met hoe kenniswerkers denken. Daardoor wekt het vaak ergernis en wordt het te weinig of niet gebruikt. Daarnaast is mijn hypothese dat je niet enkel de interne processen op een intranet krijgt, maar ook de interne machts- en controleprincipes krijgen daar vorm. De mechanismen die onze kennisproductiviteit verlammen in het offline werken, zijn ook op het intranet aanwezig. Ze dijken de zo nodige voorwaarden voor kennisproductiviteit (autonomie, intrinsieke motivatie, creativiteit, zelfsturing, passie…) in en dienen bijgevolg weinig tot het bevorderen van kennisproductieve processen. Het internet binnen brengen in organisaties als intranet, is daardoor niet de beste zet geweest.

Wat leert ons dit over social media? Je kan zeggen dat social media per definitie de tools zijn die buiten organisaties ontwikkeld zijn. Twitter, facebook, LinkedIn zijn toepassingen die gecreëerd zijn in ‘vrije werktijd’, zonder het alziend oog van een manager of directeur, en ze zijn zeker niet uitgewerkt tussen de veilige 9 to 5 context. Dit heeft social media gemaakt tot de succesformule die ze nu zijn: vrije media waarop iedereen kan participeren in een evenwaardige relatie, vanuit wat je zelf wil brengen op deze media en wat je er zelf wil uithalen.

Wanneer je deze sociale media gaat binnenhalen in organisaties, laat je reeds een deel van deze krachtige principes in het ontstaan los. De huidige patronen en processen in onze organisaties zijn immers inherent gebonden aan sturingsmechanismen als controle, management, kwaliteitsbeheer, (her-)structurering, procedures en macht. Geen wonder dat heel wat organisaties vragen hebben bij de bruikbaarheid en toepasbaarheid van social media binnen hun eigen organisatie.

Er bestaan dan 2 soorten vragen die je kan stellen. De eerste vraag betreft ‘hoe kan je social media inpassen in onze organisatie?’. Dit betekent per definitie dat er aan de social media aanpassingen dienen te gebeuren, zoals bijvoorbeeld aan yammer. Het is een tool die facebook/twitter/blogging combineert voor intern gebruik. Maar daarmee doe je al heel wat van de kracht van social media teniet omdat het controlerend en sturend gaat werken en je de rijke verbindingen met andere organisaties/kenniswerkers er niet kan op vormgeven. Een tweede – en meer bruikbare – vraag is ‘wat leren we van deze social media over de manier waarop we onze organisatie moeten inrichten?’, gaat ons op lange termijn meer opleveren als organisatie. Deze vraag houdt immers rekening met de succesfactoren van social media vandaag en wat het ons – en vooral ook de toekomstige generatie kenniswerkers – brengt. Die vraag is echter heel wat moeilijker te beantwoorden omdat ze spanning zet op patronen van controle, sturing en management die reeds decennia lang ingesleten zijn in onze manier van werken.

De levensvatbaarheid van social media in organisaties hangt dus af van de ruimte die we creëren om van deze social media te leren en de wil om onze organisaties te transformeren op een manier die kennisproductieve processen via deze media nog meer mogelijk maakt. En laat net dat mijn ambitie zijn voor de komende jaren…

One Response to Intranet versus Social Media: Levensvatbaar?

  1. Pingback: Tweets that mention Intranet versus Social Media: lessen over de levensvatbaarheid | Niel Van Meeuwen -- Topsy.com

Leave a Reply

Tags
Over de Auteur

Name: Niel

Web Site: http://www.nielvanmeeuwen.be

Bio: Social Media, Knowledge Work, Learning and Development, Organization 2.0, Appreciative Inquiry, Creative Designer, Kessels & Smit, The Learning Company