Niel Van Meeuwen Kessels & Smit, The Learning Company

Niel Van Meeuwen
Is email dood?

Als je vandaag de zoektermen ‘email’ en ‘dead’ opzoekt via google.com, krijg je een hele lijst aan blogberichten en opinie-bijdragen waarin tal van ‘social media experts’ en zelfs de CEO van Facebook – Mark Zuckerberg – argumenteren dat email ten dode opgeschreven is en dat social media de plaats zal innemen (of dat reeds doet). Het klopt inderdaad dat steeds meer mensen last hebben van hun digitale postvak: de enorme hoeveelheid aan mails, de stortvloed aan SPAM en andere met virussen geïnfecteerde berichten, de ontelbare mails waar je enkel in cc gezet wordt… Het kost enorm veel energie om je elke dag weer door de enorme hoeveelheid aan mails te worstelen. Het ziet er steeds meer naar uit dat email het symbool wordt van alles wat fout gaat met technologie. Steeds meer jonge mensen gaan akkoord met deze tendens, zij hebben nog slechts een e-mailadres omdat dit nodig is om een account op facebook te verkrijgen, maar verder gebruiken ze het niet. Het is voor hen een te formeel communicatiemiddel en brengt te veel cognitieve lading in een gesprek.

Je ziet hoe langer hoe meer nieuwe diensten ontstaan die gebruikers willen helpen bij de uitdagingen van email. Zo communiceerde Facebook onlangs een nieuw communicatiesysteem met chat, instant messaging, status updates, likes en – je kan het al raden – email. Sommigen zijn het als concurrentie voor Gmail en Yahoo mail, maar Facebook ziet het als een manier om de verschillende boodschap-systemen samen te brengen op één plaats. Op die manier hoef je niet dagelijks tientallen platforms te raadplegen om up-to-date te blijven. Daarnaast probeer AOL het tegenovergestelde te doen, zij willen niet alles in een ondeelbare stroom van communicatie integreren. Zij noemden hun nieuwe project Phoenix, een nieuw webgebaseerd e-mailprogramma dat zich zal richten op de scheiding tussen social en email, maar wel binnen hetzelfde scherm.

Maar met deze nieuwe services, blijft email op gelijke hoogte staan met de social media. SPAM-filters, ongewenste e-mailinstellingen, zwarte en witte lijsten zorgen ervoor dat er progressie gemaakt wordt op de nadelen van email. Natuurlijk is er nog veel te doen (ik krijg zelf dagelijks nog heel wat SPAM). Maar alles wat op Twitter, Facebook, Yammer… gebeurt, is echt iets anders dan email. Als je echt wil werken, een rapport doorsturen, een memo verspreiden… zal email blijven voldoen. Het echte probleem vandaag is niet email, het zijn al deze kleine en korte berichten die in de hele emailstroom komen.

Google Wave, een mislukte poging om alles – Twitter Feeds, email, Facebook comments, Flickr foto’s, geotagging en veel meer – in een universele inbox te plaatsen, resulteerde al snel in een digitale rommel. Waarom? Omdat het al deze korte berichtjes van vrienden, collega’s en klanten die vertellen dat ze in de rij staan voor een avondje cinema vermengd geraken met je meer formele communicatiekanalen. Dat werd te groot en onoverzichtelijk, dus heeft Google het stopgezet.

Is email dood? Neen! Maar de manier waarop we het vandaag gebruiken zal steeds meer onder spanning komen te staan, totdat het uiteindelijk tot radicaal ander gebruik van email zal leiden, aangevuld met social media. Begin je dus maar voor te bereiden om beide naast elkaar te gaan gebruiken.

Leave a Reply

Tags
Over de Auteur

Name: Niel

Web Site: http://www.nielvanmeeuwen.be

Bio: Social Media, Knowledge Work, Learning and Development, Organization 2.0, Appreciative Inquiry, Creative Designer, Kessels & Smit, The Learning Company