Niel Van Meeuwen Kessels & Smit, The Learning Company

Niel Van Meeuwen
Stimuleren van Kenniswerk 2.0

Nederland en België zijn net zoals andere ons omringende landen al geruime tijd geëvolueerd naar een kenniseconomie. Waar we ooit toegevoegde waarde haalden uit onze productiecapaciteit, moeten we die nu vooral putten uit onze innovatiekracht, zowel op het vlak van producten en diensten als processen. Als bedrijven zich willen kunnen handhaven in een steeds sneller evoluerende samenleving, dan is het cruciaal om fors in te zetten op een continu proces van verbeteren en vernieuwen. Dat vraagt ook iets van de medewerker: hij zal zich moeten mee bewegen en steeds vaardiger moeten worden om zijn kennis te blijven ontwikkelen, om het op die manier ook toe te passen in zijn organisatie. We kunnen nog een stap verder gaan. De duurzame waarde van kenniswerk zit niet enkel in het kunnen realiseren, maar in het vermogen om dergelijke vernieuwingen en verbeteringen te genereren. In dat vermogen schuilt de echte kennis van organisaties, teams en individuen. Deze kennis is op te vatten als een bekwaamheid die niet los te maken is van personen (Kessels, 1999).

Kenniswerk stimuleren

Kenniswerk is te belangrijk om aan het toeval over te laten. Een systematische, doelgerichte aanpak lijkt daarom voor de hand te liggen. Echter, het kennispotentieel van mensen kan niet ontwikkeld en productief gemaakt worden via een traditioneel managementproces dat gebaseerd is op formele planning, controle en beheersingsmechanismen. De noodzakelijke leerprocessen zullen niet plaatsvinden op commando. Deze leerprocessen worden waarschijnlijk sterker beïnvloed door persoonlijke motivatie en zelfregulatie van individuen en groepen, dan door formele strategieën, plannen en structuren. Het werken vanuit persoonlijke drijfveren, affiniteiten en ambities levert vermoedelijk meer op dan het aansturen vanuit organisatiekaders. Vormen van zelforganisatie en netwerken passen hier waarschijnlijk beter bij.

Belang van Sociale Media voor kenniswerk

Terwijl opinies verschillen over de waarde van sociale media om het aan belang toenemende kenniswerk te ondersteunen, is er algemene overeenstemming dat organisaties, om succesvol te blijven, zich moeten aanpassen aan deze nieuwe en veranderende dynamieken. Was ‘twitteren’ tot de verrassing van velen nog hét woord van 2009, in 2010 kijken we daar niet meer van op. Twitteren wordt dan namelijk net zo normaal als sms-en of e-mailen: het is een communicatievorm waar een bepaalde groep mensen (niet iedereen!) graag gebruik van maakt. Datzelfde geldt in 2010 voor werkwoorden als hyven, facebooken, foursquaren… En al deze sociale media zijn tegenwoordig ook mobiel (en dus de hele dag door) te gebruiken.. Zo gauw deze media nog meer een standaard toepassing op je mobiele telefoon worden, zal sociaal delen niet meer weg te denken zijn uit de manier waarop we media gebruiken. Klassieke media-aanbieders zullen in de vergetelheid raken wanneer onze tv’s, digitale recorders en hifi’s aangesloten zijn op het internet en ons toelaten om likes, links en persoonlijk commentaar te delen. Afstandsbedieningen zullen een ‘like’ knop hebben die automatisch verbindt met je facebookprofiel. Muziekspelers zullen voorkeuren synchroniseren met Facebook of Ping.

En nu?

Grote bedrijven hebben het altijd moeilijk gehad om kennis te delen over verschillende teams, afdelingen en landen. Ontwerppatronen geïnspireerd op sociale media bieden mogelijkheden voor samenwerking op een nooit geziene schaal. Werknemers bij grote organisaties zullen makkelijk collega’s kunnen vinden met kennis en ervaring die hen tot nut kan zijn. Voorbeelden van sociale media die gebruikt worden om op afstand met elkaar te werken zijn Social Text, Yammer, Podio en SocialWok. Na verloop van tijd zullen ook gevestigde intranet sofwareontwikkelaars sociale functionaliteiten opnemen in hun aanbod.


Leave a Reply

Tags
Over de Auteur

Name: Niel

Web Site: http://www.nielvanmeeuwen.be

Bio: Social Media, Knowledge Work, Learning and Development, Organization 2.0, Appreciative Inquiry, Creative Designer, Kessels & Smit, The Learning Company